Podstawowe obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu nowego pracownika

  • Skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie przed podpisaniem umowy o pracę. Koszt badania pokrywa pracodawca.
  • Podpisanie umowy o pracę – jeżeli nie ma przeciwwskazań do podjęcia pracy na danym stanowisku. Można zawrzeć umowę w formie ustnej, jednakże pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, przekazać osobie zatrudnionej na piśmie ustalenia dotyczące stron, rodzaju i warunków umowy.

  • Poinformowanie o warunkach zatrudnienia – najpóźniej w ciągu 7- dni od zawarcia umowy o pracę, nawet jeżeli pracownik nie rozpoczął jeszcze pracy.

Pracodawca informuje pracownika

  • obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzeń,
  • okresie wypowiedzenia obowiązującego pracownika,
  • W przypadku gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 osób, nie ma obowiązku sporządzania regulaminu pracy, ale dodatkowo informuje pracowników o:
  • porze nocnej,
  • miejscu, terminie oraz czasie wypłaty wynagrodzeń,
  • stosowanym sposobie potwierdzania przez osoby zatrudnione obecności w pracy,
  • sposobie usprawiedliwiania nieobecności.
  • układzie zbiorowym, którym objęty jest pracownika.
  • Zapoznanie pracowników z obowiązującymi przepisami prawa wewnętrznego np. regulamin pracy, wynagrodzeń.

  • Zapoznanie z przepisami BHP – szkolenie wstępne odbywa się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.

  • Założenie akt osobowych – pracodawca ma obowiązek prowadzić akta w formie pisemnej (dodatkowo może je prowadzić w formie elektronicznej).

  • Poinformowanie o równym traktowaniu w zatrudnieniu.

  • Przekazanie pracownikowi zakresu obowiązków .

  • Uzyskanie oświadczenia PIT-2.

  • Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

  • Poinformowanie o ryzyku zawodowym.