Podstawowe obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu nowego pracownika
- Skierowanie pracownika na wstępne badania lekarskie przed podpisaniem umowy o pracę. Koszt badania pokrywa pracodawca.
-
Podpisanie umowy o pracę – jeżeli nie ma przeciwwskazań do podjęcia pracy na danym stanowisku. Można zawrzeć umowę w formie ustnej, jednakże pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, przekazać osobie zatrudnionej na piśmie ustalenia dotyczące stron, rodzaju i warunków umowy.
-
Poinformowanie o warunkach zatrudnienia – najpóźniej w ciągu 7- dni od zawarcia umowy o pracę, nawet jeżeli pracownik nie rozpoczął jeszcze pracy.
Pracodawca informuje pracownika
- obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłat wynagrodzeń,
- okresie wypowiedzenia obowiązującego pracownika,
- W przypadku gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 osób, nie ma obowiązku sporządzania regulaminu pracy, ale dodatkowo informuje pracowników o:
- porze nocnej,
- miejscu, terminie oraz czasie wypłaty wynagrodzeń,
- stosowanym sposobie potwierdzania przez osoby zatrudnione obecności w pracy,
- sposobie usprawiedliwiania nieobecności.
- układzie zbiorowym, którym objęty jest pracownika.
-
Zapoznanie pracowników z obowiązującymi przepisami prawa wewnętrznego np. regulamin pracy, wynagrodzeń.
-
Zapoznanie z przepisami BHP – szkolenie wstępne odbywa się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.
-
Założenie akt osobowych – pracodawca ma obowiązek prowadzić akta w formie pisemnej (dodatkowo może je prowadzić w formie elektronicznej).
-
Poinformowanie o równym traktowaniu w zatrudnieniu.
-
Przekazanie pracownikowi zakresu obowiązków .
-
Uzyskanie oświadczenia PIT-2.
-
Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
-
Poinformowanie o ryzyku zawodowym.