Zawieszenie działalności a kasa fiskalna/ulga
Zawieszenie działalności nie skutkuje zwrotem ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej. W czasie zawieszenia nie ma obowiązku likwidacji kasy, jednak jeśli w trakcie zawieszenia przypada termin przeglądu technicznego kasy fiskalnej – musi on zostać bezwzględnie wykonany. Należy również przechowywać książkę kasy. W przeciwnym wypadku podatnik może ponieść skutki finansowe. Jeśli zawieszenie będzie trwało nieprzerwanie 24 miesiące czyli konsekwencją zawieszenia działalności będzie jej zaprzestanie, prawo do ulgi zostanie utracone.
Jak wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT jeżeli podatnik w przeciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej:
- zaprzestanie jej używania,
- nie dokona w obowiązującym terminie przeglądu technicznego [Przedsiębiorca w czasie zawieszenia działalności dokonuje obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, nie rzadziej niż co 2 lata ( § 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas)], lub
- naruszy zasady uzyskania tej ulgi
– ma obowiązek zwrócić przyznaną mu ulgę z tytułu zakupu kasy rejestrującej
W korespondencji z ww. przepisem z ustawy o VAT na przypadki utraty prawa do ulgi wskazuje również art. 6 Rozporządzenia MF z 27.12.2010 ws. odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.
Utrata ulgi następuje w przypadku:
- zaprzestania działalności,
- otwarcia likwidacji,
- ogłoszenia upadłości,
- sprzedania przedsiębiorstwa, a następca nie będzie korzystał z ewidencji na kasie fiskalnej,
- naruszenia zasad jej przyznania.
Po wznowieniu działalności można nadal korzystać z tej samej kasy. Nie jest konieczna ponowna fiskalizacja.